Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we bereiken?
- Als gemeente willen we een omgeving waarbinnen burgers, bedrijven en organisaties hun dromen waar kunnen maken. Zij moeten zelf ook bereid zijn hiervoor initiatief te tonen en inspanningen te verrichten. Zo is voor iedereen de hoogste mate van ontplooiing mogelijk: dat bedoelen we met Dromen.Doen.Heusden.
- De gemeente Heusden bekend laten zijn als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Versterken van Dromen.Doen.Heusden. door regelmatig goede voorbeelden hiervan te communiceren via bijvoorbeeld de Doeners van de Maand en verder in het bijzonder vervolg te geven aan Dromen.Doen.Heusden.
- Interne doorontwikkeling van de merkgedachte Dromen.Doen.Heusden. zodat dit de rode draad is in de dagelijkse praktijk van onze organisatie. Iedere MogelijkMaker van de gemeente maakt met zijn houding en gedrag de merkbelofte waar bij onze doelgroepen. MogelijkMaken is geen marketing maar vakmanschap.
Samen thuis in Heusden
Wat willen we bereiken?
- Er zit ontzettend veel kracht, creativiteit en energie in onze dorpen en wijken. Inwoners, verenigingen en ondernemers weten vaak beter wat er speelt dan wij als gemeente. We ondersteunen goede initiatieven uit de samenleving en verkleinen ook langs deze weg de afstand tussen inwoners en overheid. Soms werkt het zelfs resultaatgerichter om als overheid een stapje terug te doen; van inwonersparticipatie naar overheidsparticipatie.
- Bij nieuwe plannen, groot en klein, betrekken we inwoners en andere belanghebbenden vroeg. Niet eenmalig of bij toeval, maar structureel. Hierbij zijn we eerlijk en duidelijk over wat wél en wat niét mogelijk is. Zo voorkomen we teleurstelling en creëren we draagvlak.
- Daarnaast betekent participatie dat we inwoners en ondernemers meer ondersteunen in hun rol.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We kijken niet alleen naar de nabije toekomst. We kijken ook naar de periode daarna om voor de verdere toekomst richting te krijgen bij de te maken strategische keuzes.
- We willen de inwonersparticipatie begrijpelijker maken voor iedereen. Dit vraagt van college, raadsleden en medewerkers om meer in het midden van de samenleving te gaan staan en langs deze weg te zien en te horen wat er werkelijk leeft en er vervolgens op in te spelen. Wat kunnen inwoners verwachten, waar moeten ze aankloppen met initiatieven en hoe kunnen wij ze hierbij helpen? Het doel is gerichter op participatie in te zetten in plaats van op meer participatie. Ook de wijkbezoeken van de gemeenteraad dragen bij aan het meer midden in de samenleving staan van gemeenteraad, college en medewerkers. Daarom gaan we met deze wijkbezoeken door.
- We blijven nadrukkelijk inzetten op jeugdparticipatie. Denk hierbij aan het jaarlijkse jeugdcongres, de jeugdburgemeesters en interactieve (pizza)sessies met jongeren over onderwerpen die ze zelf belangrijk vinden. We hechten grote waarde aan de inbreng van jongeren en nemen dit waar mogelijk mee in de besluitvorming. Natuurlijk bepalen soms specifieke omstandigheden in hoeverre hieraan invulling gegeven kan worden.
- Wijken met Buurt Bestuurt en andere initiatieven worden ondersteund. We staan open voor invoering van nieuwe Buurt Bestuurt-comités in overige wijken. Ook op verzoek van de comités en ter verduidelijking, worden de doelen voor Buurt Bestuurt en de werkwijze vervat in een kort kompas met een aantal spelregels. De Buurt Bestuurt-comités denken hierover met ons mee.
- We gaan door met het faciliteren van initiatieven en het benutten van kennis uit de samenleving. Met de eerder opgedane ervaringen in de coronacrisis verkennen we hierbij nog nadrukkelijker de digitale mogelijkheden. Verder kijken we, mede aan de hand van de resultaten van het inwonerspanel, wat inwoners, ondernemers en organisaties vinden van inwonersparticipatie en hoe we hieraan beter invulling kunnen geven.
- We besteden meer aandacht aan het ophalen van wensen en ambities, zodat activiteiten en beleid van de gemeente nog beter kunnen aansluiten op de dromen van inwoners. De wensen en ambities kunnen we ophalen met bestaande kanalen zoals het inwonerspanel.
- We faciliteren initiatieven vanuit de samenleving. Dat doen we voor initiatieven in de openbare ruimte via de “initiatieventafel” en voor bouwinitiatieven via de “omgevingstafel”. Ons doel hierbij is samen met initiatiefnemers én onze partners tot een snelle en integrale afweging te komen.
- We blijven continu werken aan een open en snelle communicatie. Voor wijkgerichte communicatie zoeken we de samenwerking met Buurt Bestuurt-comités en andere organisaties of groepen die actief zijn in de kernen van onze gemeente. Als gemeente faciliteren we hierbij de basis in de vorm van een webpagina per kern op www.heusden.nl , vergelijkbaar met www.heusden.nl/vliedberg . Op deze manier brengen we onze communicatie nog dichter op onze inwoners en sluiten we deze aan op hun directe woon- en leefomgeving. Doel is om in deze bestuursperiode voor alle kernen in onze gemeente op deze manier te communiceren.
- We investeren in een zichtbaarder gemeentebestuur. Dat doen we door zichtbaar en actief te communiceren over investeringen, werkzaamheden en activiteiten die we voor inwoners doen. We werken daarbij aan uitingen die in de openbare ruimte zichtbaar gemaakt kunnen worden. We gaan ook door met het organiseren van wijkbezoeken van de gemeenteraad.
Regionale samenwerking
Wat willen we bereiken?
- We bundelen onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te kunnen beïnvloeden en onderlinge afstemming te realiseren. Dit doen we primair vanuit onze eigen ambities. Grote maatschappelijke opgaven beperken zich namelijk niet tot onze gemeentegrenzen. Via samenwerking en door te komen tot sterk presterende en geprofileerde regio’s kunnen we een aantal van onze eigen ambities slimmer en efficiënter realiseren.
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de kans op realisatie te vergroten.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Afhankelijk van de opgave werken we samen in diverse regio’s zoals Hart van Brabant, Regio Noordoost-Brabant (RNOB) en De Langstraat, maar ook met andere samenwerkingsverbanden (zoals GGD, Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL), Meierij, Maasgemeenten, Vestingsteden), bedrijven en kennisinstellingen.
- We maken ons sterk om samen met onze partners in Midden-Brabant de speerpunten te realiseren uit de Kernagenda 2023-2027 Regio Hart van Brabant en de kaders van de begroting 2024 Regio Hart van Brabant. Met onze partners in Noordoost-Brabant geven we vanuit het convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024 uitvoering aan de Prioriteitennota Samenwerkingsagenda RNOB ‘Prioriteren voor meer slagkracht’. Voor het komende jaar doen we dat aan de hand van de kaders uit het jaarplan en begroting 2024 RNOB.
- We continueren de huidige samenwerking op het gebied van wonen, leisure en transities in Langstraatverband. Voor economie en veiligheid pakken we in de Langstraat kansen die zich op het niveau van projecten voordoen.
- We zetten actief in op de totstandkoming van het Van Gogh Nationaal Park, waarin onze regionale samenwerking in het kader van het huidige Nationale Park de Loonse en Drunense Duinen en stichting het Groene Woud opgaat.
- Heusden is actief binnen twee regio’s en diverse samenwerkingsverbanden. Dat is niet gebruikelijk. Dit biedt ons kansen om, afhankelijk van de inhoud en de aard van de opgave, die partners te kiezen die het beste bij onze ambities passen. Tegelijkertijd is deze manier van werken vaak complex. We bekijken in 2024 of deze manier van werken, die we intern ‘dansen op verschillende schalen’ noemen, om een andere invulling vraagt.
Dienstverlening
Wat willen we bereiken?
- In een veranderende wereld kiezen mensen hun eigen kanalen om in contact te komen met de gemeente. Hier willen we graag op aansluiten. De gemeente richt haar kanalen zo in dat deze voor iedere inwoner in de gemeente toegankelijk zijn.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van informatie. We bieden die informatie aan via schriftelijke kanalen zoals onze wekelijkse infopagina Nu & Morgen, flyers en brochures en online of digitaal via de gemeentelijke websites, social media en e-mailnieuwsbrieven.
- De websites helpen inwoners en ondernemers zo goed mogelijk om de belangrijkste taken waarvoor zij de gemeente nodig hebben online te regelen.
- De wens van (sociale) woningbouw op de plek van gemeentehuis Drunen en de veranderde balans tussen op kantoor werken en thuiswerken voor gemeentelijk medewerkers bieden een unieke kans om vanuit de suboptimale situatie van 2 gemeentehuizen de dienstverlening aan inwoners en bedrijven te verbeteren.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Ondersteuning bieden bij de Omgevingswet. Op 1 januari 2024 is het DSO nog niet zodanig ingericht dat dit de dienstverlening gaat ondersteunen. We gaan uit van een groeiproces van nog enkele jaren voordat dit in al zijn facetten goed werkt. We zijn daarin afhankelijk van andere ketenpartners en de inspanningen van het Rijk om dit loket technisch goed werkend te krijgen. Daarbij zijn we ons er ook van bewust dat de Omgevingswet een nieuwe manier van werken vraagt naast het open houden van de winkel. De dienstverlening zal hier onder lijden. We zorgen daarom voor aanvullende ondersteuning via de website en voor het goed laten landen van vragen van initiatiefnemers. Conform onze Heuse Service bieden we waar dat kan alternatieve kanalen voor de dienstverlening op het gebied van de Omgevingswet.
- We blijven zoeken naar nieuwe manieren om de dienstverlening vorm te geven. In 2023 zijn we gestart met het onderzoek om dienstverlening via beeldbellen uit te breiden en of het aantal producten dat de inwoner digitaal kan aanvragen kan worden uitgebreid. Dit is een continu proces en loopt door in 2024.
- We blijven datagedreven werken om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren.
- We blijven scherp op een duidelijke en transparante communicatie naar onze inwoners waarbij ook de grenzen van de gemeentelijke dienstverlening aangegeven worden. In 2024 brengen we daarvoor de aanbevelingen in praktijk die er in 2023 uit een onderzoek kwamen naar meertalige communicatie. Deze aanbevelingen zijn ook bruikbaar voor communicatie met Nederlandstalige inwoners.
- In Heusden nemen we onze verantwoordelijkheid. Langs de lijn van de kernwaarden (klant centraal, dialoog & samenwerking, aanspreken & verantwoordelijkheid nemen) zijn we voortdurend in ontwikkeling, afgestemd op een dialoog met de maatschappij
- Via klantonderzoek, het inwonerspanel, het online volgen van openbare digitale bronnen en uitvraag vanuit de organisatie brengen we voortdurend in beeld wat de informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is.
- We blijven onderzoek doen naar de wenselijkheid en haalbaarheid van nieuwe en bestaande digitale kanalen zoals de Persoonlijke Internet Pagina, digitale post/MijnOverheid, beeldbellen, en nemen deze kanalen in gebruik dan wel richten ze verder in.
- Eind 2023 wordt aan de raad de uitwerking van de aangenomen moties in de raad van 12 juli 2022 voorgelegd. Concreet betekent dit dat aan de raad scenario’s voor de gemeentehuislocaties in zowel Drunen als Vlijmen worden voorgelegd. Na besluitvorming over deze scenario’s volgt de realisatie van de voorkeurscenario’s. Concreet betekent dit in 2024 onder andere een programma van eisen om tot een ontwerp te komen.
Gemeentelijk vastgoed
Wat willen we bereiken?
- We willen op effectieve wijze kunnen inspelen op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen door het op strategische wijze inzetten van onze grondposities.
- Effectief beheer, exploitatie en gebruik van ons maatschappelijk vastgoed, gericht op de maatschappelijke functies die hiermee mogelijk worden gemaakt.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan alleen bij hoge uitzondering over tot de verkoop van cultuurgronden en zullen meer kaders opstellen in ons beleid op cultuurgronden.
- Naar verwachting is eind 2023/begin 2024 nieuw vastgoedbeleid opgesteld, waaronder het integraal accommodatiebeleid. Na vaststelling van dit beleid door de raad zullen wij starten met de uitrol.
- Toekomstige en reeds bestaande multifunctionele accommodaties richten we in volgens het nieuwe vastgoedbeleid waarbij het beheer bij de gemeente komt te liggen en de gebruikers als gelijkwaardige spelers verantwoordelijk zijn voor de programmering.
- In het verlengde van het rekenkamerrapport over vastgoed, hebben we een vastgoedinformatiesysteem (VIS) opgetuigd wat zorgt dat de raad haar kaderstellende en controlerende rol kan vervullen. Het VIS bouwen we verder uit we zorgen dat deze automatisch gegenereerd kan worden uit de automatiseringssystemen.
- We gaan door met de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, dat we voor langere tijd in eigendom willen houden.